vrijdag 14 juli 2006

Dag 4, Craig - Vernal

Voor ons doen vanochtend laat wakker geworden: 7.10 uur! Om half 9 vanuit Craig naar Vernal vertrokken. Schandelijk laat, haha. Het was een rustige weg met een beduidend beter wegdek dan gisteren, wat heel wat minder openvliegende kastdeurtjes en laden opleverde. Het is een echte rammelbak en alles piept en kraakt.
Hoewel de weg in eerste instantie saai leek te worden, was hij dat niet. Een toch wel afwisselend woestijnachtig landschap met lage begroeiing van voornamelijk jeneverbesstruiken op heuvels/bergjes. Wat het nog leuker maakte is dat we 2x herten zagen, plus een aantal platgereden exemplaren (niet zo leuk natuurlijk), en een heleboel kleine, beige beestjes die hard konden hollen. We kenden ze niet, maar ze zagen eruit als een soort eekhoorn zonder staart of een korte, dikke wezel. Later vanmiddag kwamen we erachter dat het prairiedogs zijn.

Toen we bij Dinosaur National Monument aankwamen bleek al snel dat inderdaad het visitor center en de quarry (de grote, overdekte opgraving) gesloten zijn in verband met instortingsgevaar. De grond eronder is niet stabiel genoeg meer. We zijn toch een stukje verder gegaan en dachten: al kunnen we alleen maar een leuke wandeling maken, dan hebben we tenminste toch nog wat. We kwamen eerst langs een winkel, maar daar hebben we niks mee gedaan. Vlak voordat de weg afgesloten was stond er een mobiele winkel en een geïmproviseerd visitor center. Daar bleek dat er nog van alles werd georganiseerd: wandelingen met gids, met een trammetje het park in en ook individueel kun je nog van alles verkennen. We besloten om ons aan te sluiten bij de wandeling met gids naar een kleine opgraving.

Bij de inschrijving stond nog een Nederlands stel met 2 jongens van Idse's leeftijd. Het leek hun wel leuk voor de jongens als we gezamenlijk gingen, dus hebben we ingeschreven voor de wandeling van 13.00 uur. Het bleek dat zij op dezelfde camping staan als waar wij naartoe gaan. Kunnen de jongens na afloop lekker nog even samen zwemmen. Het was nu 11 uur, dus hadden we tijd over. We zijn naar de winkel teruggegaan en hebben daar allebei een hoed gekocht. Dit werd ook aangeraden voor de wandeling, daar er geen schaduw is en het 97F is (37C). Een vroege lunch in de camper en toen was het tijd voor de wandeling. De Nederlandse familie was ook op tijd terug van hun ritje.

De ranger begon te vertellen hoe zwaar het allemaal zou worden en toen gingen we op pad. Een stukje licht stijgend over de weg en toen inderdaad goed steil naar boven. Het was niet zo ver: zo'n 800 meter. Daar was een echte afgraving waar op dit moment 4 dinoribben te zien zijn. Een aantal schedels was al uitgegraven en ze denken dat dit nog wel eens een grotere vindplaats zou kunnen zijn dan de eigenlijke quarry, waar ze 512 skeletten gevonden hebben. Op dit moment wordt  er niet gegraven omdat het veel te heet is. Na de zomer gaan ze weer verder.

Dino botten

De gids kon goed vertellen en we hebben ons prima vermaakt. De knullen trokken gezellig samen op. Joris is ook 10 en Bart 7. Idse kon zelfs best een hoop verstaan en dat maakte het natuurlijk nog leuker voor hem. Na ruim 1,5 uur waren we weer bij het "visitor center" en besloten we net als Dick en Jeanine naar de camping te gaan. We konden achter hun aanrijden en dat was wel handig omdat de verkeersborden in Vernal achter bloembakken verstopt waren. Wel een leuke straat trouwens.

Op de camping hebben we bij de receptie het geld teruggekregen wat we 2x betaald hadden doordat we per ongeluk dubbel gereserveerd hadden. Het duurde even, maar toen had ze het toch gevonden. We kregen plaats 2 en dat is zeker niet de mooiste van de camping, maar dat geeft niet.We zijn meteen weer teruggegaan naar Vernal om nog wat boodschappen te doen. Kostte weer $ 100,-.
Weer terug op de camping is Idse met Joris en Bart het zwembad ingedoken en kwam er pas 1,5 uur later weer uit met rode oogjes van het chloor en de zon. Wij zaten inmiddels aan het bier met Dick en Jeanine, onzer beide routes door te  nemen. Toen vroeg Jeanine of we mee wilden eten en dat leek ons erg gezellig. We hebben onze bbq meegenomen en nog wat keukenspullen en zijn nog een keer of 5 heen en weer gelopen om toch nog wat te gaan halen. Het was erg gezellig en we hebben geprobeerd om elkaar ergens langs de route nog eens te ontmoeten, maar dat zit er niet in. Er zijn in elk geval wel mailadressen uitgewisseld.
Na de afwas bij romantisch zaklantaarnlicht hebben we snel Idse afgevoerd want het was al weer na tienen. Morgen een hele lange reisdag naar Colter Bay (Grand Teton). We willen zo vroeg mogelijk weg. Officieel mogen we pas om 8 uur van de camping.
Het is nu 22.55 uur en nog lekker weer. We zitten nu op ongeveer 1600 m. hoogte.