zondag 23 juli 2006

Dag 13 - Bryce Canyon

Vanochtend doorgewerkt om een beetje op tijd in het park te kunnen zijn. Het is tenslotte zondag, dus we hopen voor de drukte uit te zijn.
We stonden om 8.20 uur bij de halte voor de shuttle. Daar stond echter dat hij pas om 9 uur ging rijden tot 6 uur en niet zoals ons gisteren verteld was van 06.00 uur tot 21.00 uur.We hadden brood voor het ontbijt meegenomen. Om de tijd te doden zijn we een halte teruggelopen. Dat kwam mooi uit, want nu konden we ook zitten. Eerst bij het visitor center eruit en een kaartje gehaald van het park en met de volgende bus naar Bryce Point, het verste punt waar de bus stopt. Daar hebben we prachtige hoodoo's bewonderd en ook de eekhoorntjes. Het lijken chipmunks, maar deze zijn groter en hebben geen gestreepte gezichten. Het zijn red manteled ground squirrels.
(A hoodoo (also called a tent rock, fairy chimney, and earth pyramid) is a tall, thin spire of rock that protrudes from the bottom of an arid drainage basin or badland. Hoodoos, which may range from 5 to 150 feet tall (1.5-45 metres), typically consist of relatively soft rock topped by harder, less easily eroded stone that protects each column from the elements. They generally form within sedementary rock and volcanic rock formations.)

Van hieruit zijn we naar Inspiration Point gelopen. Dat was best een tippel en Idse schoot niet echt op. Daar de bus weer genomen naar Sunset Point en ook naar Sunrise Point. Daar hebben we in de General Store wat te eten gehaald. Dat viel niet mee, want er stond een flinke rij bij de kassa waardoor alles zo goed als koud op tafel kwam. Toen nog even in het visitor center geneusd. Film gekeken, museum bezichtigd en door de prullaria gelopen.

Om 2 uur waren we weer op de camping. Idse wilde graag zwemmen en Jan had een beetje hoofdpijn. Die is even gaan liggen en Idse en ik zijn naar het buitenbad gegaan, dat niet zo idioot druk was deze keer. Er was ook een lekkere ligstoel voor mij, dus met mijn boek (Sneeuw en As van Diana Gabaldon) erbij was het goed uit te houden in het zonnetje. Er hingen wel dreigende wolken en af en toe  hoorde je gerommel in de verte, maar op een paar druppels na gebeurde er niets. Het was trouwens best lekker, die paar frisse druppels toen we in het hete bubbelbad zaten.

Terug in de camper besloten we om even snel wat te eten, een uitsmijter spek, en vanavond met de camper het park in te gaan, de weg naar het zuiden (10 mijl) waar de bus niet rijdt. We hebben van zuid naar noord alle uitzichtpunten bekeken. Het was nog heerlijk weer en in de verte hoorden we het flink onweren, soms trouwens niet zo heel erg in de verte, maar het bleef droog bij ons. Het was lekker rustig, hoewel we het overdag ook niet superdruk vonden. We konden dus makkelijk overal de camper parkeren. Toen we al weer bijna bij Sunrise Point waren stond er een auto op de bekende manier langs de kant van de weg. Wild?! Inderdaad, er liepen 2 muledeer. Even verderop konden we de camper parkeren en zijn we teruggelopen. We konden ze uitgebreid bekijken. Ze staken eerst over en aan de andere kant van de weg liepen ze, wat hoger op de berg, met ons mee. Een stuk verderop zagen we er nog een paar en toen we terugreden van Fairyland Point zag ik nog een moeder met 2 kleintjes. Dat was een mooie afsluiting van de dag. Missie geslaagd.

Het was vanochtend onbewolkt. In de loop van de ochtend kwamen er steeds meer wolken en het minibuitje. Vanavond in het park werd het steeds donkerder om ons heen en zag je duidelijk verspreide buien. Gelukkig zaten wij er steeds net niet in.
De temperatuur was vanochtend 84F = 28,8C en aan het eind van de middag en vanavond koelde het iets af, maar het bleef lekker. Zelfde hoogte.